Saturday, June 8, 2013

Perihal siapa salah

Assalamualaikum..

Situasi :

Sebuah keluarga menaiki bot kat jeti. Seorang ayah pun sibuk mengagihkan life jacket kepada ahli-ahli keluarganya tapi dia pun masih belum pakai satu. Anaknya jantan kecil seorang tu enggan.
Dikatanya anak jantan kecil itu tidak mendengar kata, degil dan biadap. Ditambah lg dgn melabelkan anaknya berlagak. Tetapi dia tidak hiraukan batang tubuhnya sendiri yang belum memakai satu, sedangkan banyak lagi life jacket.

Selalu je manusia mencari kesalahan orang lain. Si ayah akan mencari kesalahan si anak untuk dibantainya dengan alasan mendidik. 

Dalam situasi ni salah anak jantan kecil tu tak pakai life jacket yang dihulurkan si ayah dan si ayah membantainya dengan kata-kata yang tajam menghiris ulu hati si jantan kecil. 

Tapi si ayah tidak pernah sedar si jantan kecil tu meniru perbuatan si ayah sendiri yang tak pakai life jacket tersebut.

Dan jika seorang anak dari keluarga dalam sebuah masyarakat menyimpang dari norma adap sopan orang Islam, melakukan perbuatan mencontohi orang arab jahiliyyah, si ayah akan menyalahkan si anak. Masyarakat akan menyalahkan si ayah. Si anak akan menyalahkan ayah dan masyarakatnya. Kerajaan akan dikambing hitamkan atas alasan gagal menjaga sosial anak muda.

Semuanya menuding jari tanpa sekelumit perbincangan untuk menyelesaikannya.

Tuntasnya:
Let's be a better parent and a better human being

No comments: