Thursday, March 22, 2012

UPSR, PMR dan SPM

Assalamualaikum...

waktu dulu-dulu, mase aku nak ambik Ujian Penilaian Sekolah Rendah, UPSR ni..aku masih ingat lagi, ada cikgu aku tu, masa dia berucap kat pentas kat Majlis Penutup Kem Kemahiran Belajar Berkualiti sekolah rendah aku, dia cakap yang

"UPSR ni adalah peperiksaan yang PENTING bagi kamu"

aku dah lepas UPSR, dan boleh disifatkan aku berjaya dalam UPSR tu.

Naik je tingkatan 1, ada kata-kata hikmah yang cakap

"UPSR kamu tu senang je, TAK PENTING sangat pun. sekarang ni kamu kena fokus untuk PMR pulak. PMR ni PENTING untuk masa depan kamu."

dan ade kakak usrah aku cakap (dia form 4 mase tu) yang PMR ni susah. aku ingat lagi yang dia kata "saya baru je lepas PMR, dan saya boleh cakap yang PMR tu tak mudah."

aku dah lepas PMR dan boleh dikatakan aku berjaya dalam PMR.

naik je tingkatan 4, ade pulak suare yang cakap bahawa

"PMR tu SENANG je, TAK PENTING sangat pun. yang penting SPM"

aku dah lepas SPM, dapat keputusan lagi. tapi ada pulak suare yang cakap

"SPM tu hanya permulaan"

PULAKKKKKKK???

mula-mula, UPSR tu penting. bila dah berjaya dlm UPSR, UPSR tak penting pulak. yang penting PMR. lepas je PMR, PMR tak penting pulak, SPM lebih penting. lepas je SPM, SPM tu hanya PERMULAAN

then, I was like this :

 

10 comments:

♥ AQYLA AHM ♥ said...

Succes dalam SPM tak semestinya berjaya dalam hidup
Gagal dalam SPM tak semestinya gagal dalam hidup
SPM ni permulaan jee,,banyak lagi cabaran yang perlu kita tempuh dalam hidup..

Yg bnyak tak semesti mulia
Yg sikit tak semesti hina

Bersyukur dgan apa yg Allah bagi ..
Bersangka baiklah dgn apa yg Allah bagi ..

Tahniah walaupun saya taktau result spm kamu .. ^____^

o-r-b-s said...

terima kasih :)
kalu tak tau knp x tanye? x nak tau kot. hehe

♥ AQYLA AHM ♥ said...

Sama sama :)
Nk tanya kat mane ? Kat sini ?
Oke
Dapat bape result spm ? Ha ha
Mesti gempak kan ? ^____^

eny zahra said...

Sumpah ape yg kamoo kate tu betol sngat-sangat!!!!~ hak3.. lawox ase.. mmg tu kenyataan kan.. tapi.. kalumikir, memang tu kenyataan.. hidup masih panjang :)

o-r-b-s said...

Aqyla : tak gempak sgt pun..okay je lagi..bkn aa taraf straight A's tapi..hehe

Aini : ye arh, true story ni..dok reke pon..haha :)
mungkin ayat2 gtu wujud nak suh bermotivasi dlm akademik, x kire upsr, pmr, spm, kat universiti skali pon..

♥ AQYLA AHM ♥ said...

Hehe..tapiii ? Gtaw lah..hu hu
Amek bape subjek ? :))

o-r-b-s said...

ambek 11, same je mcm aqyla..tapi result ok aqyla lagi kot..huhu

♥ AQYLA AHM ♥ said...

Ouh..
Result qila utk subjek sains kantoi..uhuk
Kamu lagi oke kot..he he :)
Pape pon tahniah :D

o-r-b-s said...

haha,
dkpe aa, time kaseh byok sudi komen sini, sudi ucap tahniah.
jasamu dikenang! :D

♥ AQYLA AHM ♥ said...

Ha ha ..
Sama sama :)