Friday, June 19, 2009

Luahan perasaan...

Assalamualaikum...

ahh. kehidupan ni memang bany0k dugaan dan cabaran. hanya yang betul-betul cekal saja yang dapat meneruskan kehidupan ni tanpa merungut dan menyalahkan takdir. ujian dan dugaan bukan hanya datang sekali seumur hidup, bahkan mungkin berkali-kali, dalam bentuk yang pelbagai. jadi, kepada-Nya lah kita mengadu dan memohon pertolongan, semoga hati kita tabah dan semoga dimudahkan urusan kita.

mari kita bercerita. oh. aku bercerita dan korang mendengar. cerita ni mudah je. watak-wataknye termasuklah LHafiz, NZikri, HAzfar, NAIZulkifli, dan aku sendiri. LHafiz, NZikri dan HAzfar ni adela kawan sekelas aku, sejak tahun lepas. aku anggap mereka ni kawan aku.

pada suatu hari, NAIZulkifli ke KL. tujuannye?? entahla..NAIZulkifli singgah di Sunway Lagoon dan membeli keychain untuk NZikri. NAIZulkifli pass keychain tu di depan batang hidung HAzfar. kemudian, NZikri beritau LHafiz ape yang berlaku. NZikri gantung keychain tu kat beg dia. aku ternampak keychain tu, dan menanyakan siapa yang beri keychain tu. dia cakap "Mak Wana beri." aku pon tanpa ragu-ragu percaye laa...LHafiz dan HAzfar yang berada di situ senyap saje.

NAIZulkifli ni kire rapat laa jugak ngan aku. tapi bukan sekelas laa. malam aritu, NAIZulkifli pon tanye laa aku, "ade LHafiz, NZikri, HAzfar kate nape2 x?" aku kate laa takde, dan aku tanye ye pulok, "ade mende2 yang patot aku tau ke??" ye jwb laa tak de.

esok tu, lantas aku tanye LHafiz. "ade mende2 mu n0k kabo ke aku ke?" ye jawab "xdok". aku tak berpuas ati. mase rehat, LHafiz duk laa lam kelas. aku gunakan kesempatan tuh, memandangkan aku pon tak rehat. "ade mende2 mu nok kabo ke aku ke?" ye jawab "sumpoh xde" aku tak puas ati. "pasal NAIZulkifli ke??" ye jwb "wakpe mu n0k tau ngak?" aku pon kate, "ade mende2 ke?" ye kate, " aku xboh kabo r. kekgi mu mesti baloh." ahhh! aku rezab dan lantas keluar ke kelas, menuju surau.

lepas tuh, aku pon masuk la kelas. ingat nak ponteng doh mase Math tu. tapi tak sanggup. LHAfiz pon tanye aku, "mu g mane?" aku jwb "surau". ye kate "kkg aku kabo". ye pon tunjuk la keychain tuh. aku pon faham serta merta. aku merasakan muka aku panas. dalam hati aku berperi " me***ang! ce**ka!"

LHafiz, NZikri, HAzfar, NAIZulkifli,,,wakpe awok mu wak aku gini?? wakpe tikam aku dari belakang?? wakpe khianati aku?? NZikri, wakpe mu kabo orang lain hok wi, tapi hakikatnye NAIZulkifli wi?? salah ke aku tau kebenaran???!! hok lain pon wak senyap je! tersekse aku! mane kawan sejati?? mungkin mencari kawan sejati tuh pekerjaan yang paling sukar. masalohnye bukan keychain tuh! kat umah aku 3 balang keychain tu saje. masalohnye wakpe awok mu tikam aku dari belakang???

ape salohnye kabo, "omar, aku wi keychain ke NZikri". "keychain ni NAIZulkifli yang bagi". ayat ni mudah je. kebenaran sepatutnye disebar, bukan di sembunyikan. ni, tipu aku. mak wana la, nape la..aku betul-betul terkilan, sangat-sangat-sangat terkejut, orang yang aku anggap kawan buat aku camni...

berbanyak-banyak, ribuan, bahkan jutaan terima kasih kerana berjaya membuat kan aku tidur tak lena. berjaya membuat kan aku makan sepinggan saje. kebiasaanye, 3 pinggan pon aku bleh habiskan.

agaknye kalu aku mati baru awok mu puas hati kan??

10 comments:

the swollen said...

40 markah untk karanagan ini.isi prlu dihuraikan lg.nie isi trlalu ringkas.klu blh selitkn,peribahase atau perumpamaan

naim_milan said...
This comment has been removed by the author.
naim_milan said...

mmandangkan aq pown t'libat lam kes ning!!!aq brase t'panggil ntuk mnjatuhkan komen kat post niey!!!
niat aq bkan ntuk mlukakn aty mg!!!aq xmboh ar mg trase aty klu aq kabo..
NAIZulkifli bg keychain tuh kat aq adlah ntuk ari jadi aq...xkan slah kot???!!!!!!!
dh masalah mg nper ag kat aq????sal tpu mg or,ad ker aq kabo mk wana bg???mg sndiri hk start ork???mg sndiri tnyer'"sper bg k.chain ni,mk wana ork???"aq xmboh ar mg baloh ngan NAIZulkifli or...kot pndai yer ar nk bg kat saper2 pun...tu kan hk yer...dh rzeki aq,aq ar bley...dop g2???!!!!!!!!!!!!
klu mg nk swuh aq bg muler kat yer,nk wat ganer ag owp...
t'pkser ar!!!!

naim_milan said...

nk tlis blogpost pun,check ar mlek lur!!!!!!bkan NAIZulkifli hk bg!!!!syuk bg....

M@r W@n said...

"NAIZulkifli bg keychain tuh kat aq adlah ntuk ari jadi aq...xkan slah kot???!!!!!!!"

"bkan NAIZulkifli hk bg!!!!syuk bg...."

hello kawan!
suke ati laa ye n0k wi kes nape2 pom..aku xmboh care pon..bany0k lg pkare yg harus aku care..aku terkilan sbb awok mu wak senyap je..

ni pcanggahan keterangan..mule2 kate naizulkifli wi, pahtu syuk plok wi..

mane 1 yang harus aku caye..

huh!

*trimas laa sbb k0men sal karangn niyh. agak2 kalu tulis atas ketas kajang brape page??

naim_milan said...

salam....k.chain tuh dri NAIZulkifli mmg ntuk ari jadi aq!!syuk yg tulong bg kat aq....

fuad3s said...

hai gelagat budak zaman sekarang. pasal perempuan pun nak berbalah. apa guna berbalah demi perempuan.

el_ya said...

esh3..idup222..

Ema said...

gaduh lagi...
:(
Hidup kn yA..X semestinya indh...
kdg2 menyedihkn...

M@r W@n said...

ahh. kehidupan.